THE LONG RIVALRY

Friday 12 August 2011



U-2 pilot Francis Gary Powers carried a tiny needle filled with poison so that he could take his own life if he faced capture. Powers chose not to use the needle when he was shot down over the Soviet Union in 1960, which led some critics to brand him a coward.


Sepertimana yang kita sedia maklum, persaingan antara US dan Russia telah lama terbit. Salah satu kisah yang menarik adalah pada tahun 1960, apabila US president Dwight D. Eisenhower telah bersetuju untuk mengintip teknologi ketenteraan milik USSR pada masa itu. Dan high-altitude U-2 spy planes telah berterbangan dan memberi peluang US untuk mengintip.


Eisenhower gembira dengan pengintipan itu, dan beliau mendapati bahawa teknologi nuklear milik USSR adalah tidak sehebat seperti yang telah digemburkan oleh Soviet leader Nikita Khrushchev.
Hampir 4 tahun pihak USSR tidak berjaya untuk menghalang pengintipan itu kerana U-2 aircraft terbang dengan ketinggian melebihi 13 batu dari muka bumi. namun pada 1960, USSR berjaya mencipta misil surface-to-air yang dikenali Zenith.
Francis Gary Powers yang ketika itu menerbangkan pesawat U-2 terbang berhampiran Yekaterinburg, Russia dan misil Zenith yang telah dituju kepada Powers telah meletup berhampiran Powers menyebabkan pesawat tersebut terbang semakin rendah. Misil kedua ditembak tepat kepada Powers. Powers selamat dengan adanya parachute, namun sebaik mendarat di bumi, beliau dikerumi oleh Soviet Forces. 


Pada 5 Mei, Khrushchev mengumumkan berita mengenai kejayaan USSR menembak jatuh pesawat pengintip US, namun tidak mengumumkan berita penangkapan Powers. Namun pihak US memberi dalih bahawa itu adalah pesawat peninjau cuaca yang tersasar dari laluan asal. Disinilah terbukti bahawa US sebenarnya memang penindas dan penipu sejak dulu lagi, dan mendapat malu besar apabila USSR telah mengeluarkan gambar Powers dan juga bukti-bukti dari serpihan pesawat yang membuktikan itu adalah memang pesawat pengintip.


Peristiwa ini telah mengeruhkan hubungan antara USSR dan US sehingga kini. Banyak peristiwa yang berlaku antara USSR dan US selepas peristiwa ini adalah disebabkan oleh kisah ini, dimana pihak USSR semakin membenci US, manakala US semakin tertekan untuk membuktikan 'mereka adalah negara sempurna'. Pengganti Eisenhower, John F Kennedy turut mengalami tekanan yang sama, akibat dari kejahilan dan kebodohan Eisenhower yang penipuanya terkantoi buta-buta.
Selepas itu, Powers dipenjara 10 tahun oleh pihak USSR, dan mati pada usia 47 akibat dari kecelakaan helikopter pada 1977, ketika menjadi pilot helikopter untuk LA TV station setelah bersara dari CIA.

                                                           Soviet leader Nikita Khrushchev (1894-1971)


Powers bersama pesawat kesayangannya.

 U-2 spy aircraft

Si mamat hensem yang terkantoi, Eisenhower

1 comments:

Post a Comment